دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون 19 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار همشهری؛ در شرایطی که ابتدای سال‌جاری بیشتر فعالان بازار امیدوار بودند رکورد‌های جدیدی در بورس به ثبت برسد نزول‌های پیاپی قیمت سهام باعث شد، شاخص بورس تهران در طول سال 87 بیشتر از 19 درصد کاهش یابد.

شاخص کل بورس تهران ابتدای سال‌جاری توانسته بود پس از گذشت 3 سال در مرز 12هزار واحد قرار بگیرد، این صعود‌های ناگهانی باعث شد تا کارشناسان و فعالان بازار در اظهار نظر‌های متعددی اعلام کنند که  شاخص‌های بورس قادرند رکورد‌های جدید را در بورس به ثبت برسانند اما این رویاها هیچگاه به حقیقت نپیوست و شاخص بورس تهران نه‌تنها نتوانست رکورد‌های سال 83 را دوباره تکرار کند بلکه هم‌اکنون در خطر سقوط به زیر مرز 7 هزار و 500 واحد قرار دارد.

شاخص کل بورس تهران در زمان انتخابات نهم ریاست‌جمهوری در محدوده 12 هزار واحد قرار داشت اما پس از برگزاری انتخابات بنای نزول گذاشت و از آن تاریخ تا تابستان سال‌جاری افت ارزش بازار سهام ادامه داشت تا اینکه با آغاز تابستان و صعود ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و سنگ آهن، بار دیگر شاخص بورس تهران در مدار صعودی قرار گرفت و توانست خود را به محدوده 12 هزار واحد نزدیک کند اما این صعود‌ها ادامه نیافت و شاخص بورس تهران نتوانست از مرز 13 هزارو 882 واحد  (رکورد سال 83) عبورکند و بار دیگر نوار نزول شاخص‌های بورس تهران آغاز شد و این نزول تا پایان سال‌جاری ادامه یافت.

همه این تحولات باعث شد تا شاخص بورس تهران که ابتدای سال‌جاری روی عدد 10 هزار و 81 واحد قرار داشت هم‌اکنون به محدوده 7 هزارو 977 واحد برسد و بالغ بر 4/19 درصد کاهش یابد.

کارشناسان معتقدند نزول شاخص‌های بورس تهران دست کم تا انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ادامه پیدا خواهد کرد. هرچند تحلیلگران عمده‌ترین دلیل نزول شاخص‌های بورس تهران را بروز تحولات داخلی و آغاز بحران‌های مالی در جهان می‌دانند اما سابقه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده است این رویداد باعث بروز تحولات ناگهانی در بازار سرمایه می‌شود.

به این ترتیب در شرایطی که تحولات اقتصاد کلان و رویکرد‌های مالی دولت 2 مولفه اساسی در افزایش یا کاهش شاخص‌های بورس تهران هستند به‌نظر می‌رسد تحولات سیاسی پیش رو می‌تواند معادلات آینده بازار سهام را تغییر دهد چرا که اقبال بازار سهام به برخی چهره‌های سیاسی می‌تواند به شاخص‌های بورس تهران شوک بدهد و آنها را مثبت یا منفی کند.

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، به غیر از شرایط انتخاباتی که هنوز فضای اقتصادی و سیاسی کشور را به نحو فرا‌گیری درگیر نکرده، سیاست‌های دولت در تنظیم بودجه 88 از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در معاملات بورس در روز‌های آینده است. به گفته آنان همچنین وضعیت آینده بازار ارتباط تنگاتنگی با تعیین سیاست‌های پولی و مالی دولت نهم دارد.

به‌طور کلی کارشناسان بورس معتقدند بازار سهام در شرایط کنونی در نوعی ابهام به سر می‌برد و منتظر تعیین تکلیف سیاست‌های مالی دولت نهم و همچنین سیاست‌های اجرایی بازار سرمایه است.

به همه این موضوعات باید برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه سال آینده را نیز اضافه کرد که ممکن است معادلات کنونی بازار سرمایه را دستخوش تغییرات تازه تری کند.

کد خبر 77383

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز